Temat budowy linii tramwajowej na Gocław był dosyć często omawiany w ostatnim czasie. Wątpliwości dotyczyły trasy, przepustowości mostów, wpływów na zmiany ruchu autobusów. W dyskusjach poruszono także kwestię ogródków działkowych, przez które miała zostać wytoczona trasa. Spółka Tramwaje Warszawskie przedstawiła stanowisko w tej sprawie.
Projekt dotyczy budowy dwutorowej trasy tramwajowej od al. Waszyngtona wzdłuż Kanału Wystawowego i w rezerwie pod budowę Trasy Tysiąclecia i dalej wzdłuż ciągu ulic Egipska – Bora-Komorowskiego do pętli Gocław wraz z budową pętli oraz bezkolizyjnego przejścia przez al. Stanów Zjednoczonych. Rozważano jeszcze dwie inne możliwe trasy: wzdłuż ul. Międzynarodowej i Afrykańskiej oraz wzdłuż Kanału Wystawowego. Po długich dyskusjach zostały one jednak odrzucone.
Problem przepustowości al. Jerozolimskich miałby być rozwiązany w następujący sposób: „W dniu otwarcia inwestycji funkcjonować będzie przedłużona II linia metra co najmniej na Targówek, prawdopodobnie przebudowane będą także kluczowe skrzyżowania w ciągu Alei Jerozolimskich. Po zlikwidowaniu linii 77 ponownie powstała rezerwa przepustowości tramwajowej w Alejach Jerozolimskich”. Być może zostaną również zmienione trasy niektórych linii w celu ich optymalizacji po pojawieniu się nowego rozwiązania komunikacyjnego.
Kolejne pytanie, które bardzo interesuje mieszkańców, dotyczy zmian obecnego rozkładu jazdy, szczególnie linii 111, 123, 507. „Kwestia ta będzie podlegać konsultacjom społecznym na dalszym etapie” – mówi się w odpowiedzi spółki. Możliwe jest zlikwidowanie lub zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 507, gdyż jej trasa będzie pokrywać się z projektowaną trasą tramwajową. Na linie 111 i 123 tramwaj prawdopodobnie nie będzie miał wpływu.
Nie mniej ważna wydaje się kwestia skutków budowy linii tramwajowej dla Kanału Wystawowego. Szczegółowa analiza zostanie przeprowadzona podczas przygotowania Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Perspektywa jest optymistyczna: walory kanału jako miejsca spacerów nawet wzrosną. Zostanie zagospodarowana obecnie niedostępna wschodnia część cieku, powstanie tam ciąg pieszy i rowerowy.
Podczas budowy linii tramwajowej zostaną zlikwidowane tylko te działki, które znajdują się dokładnie w śladzie trasy. „Zasady likwidacji ogrodów działkowych i wypłaty odszkodowań za likwidowane naniesienia (obiekty i rośliny) zależą od trybu realizacji inwestycji (ZRID lub tryb klasyczny, tj. pozwolenie na budowę)” – czytamy w stanowisku.
Ze szczegółami projektu oraz całością treści stanowiska można zapoznać się na stronie spółki Tramwaje Warszawskie. Warto w nim zwrócić uwagę na jeden z punktów odpowiadający na pytanie o wpływach trasy tramwajowej na projekt „Poręcze gimnastyczne” (ul. Międzynarodowa, ul. Zwycięzców). Tramwaj nie będzie miał wpływu na ten projekt, co potwierdza wizja lokalna. Jak wspominaliśmy niedawno, projekt ten nie spełnił oczekiwań mieszkańców (zamiast siłowni na otwartym powietrzu powstało jedynie kilka barierek), więc pytanie o wpływy trasy tramwajowej utraciło swoją aktualność.