15 marca Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski poinformował, że Ratusz rozpoczyna już prace nad budową trzeciej linii metra. Kolejna nitka podziemnej kolejki połączy Pragę Południe ze Śródmieściem. Urząd Miasta ma zamrozić środki na tą inwestycję.
Trzecia linia metra będzie budowana etapami. W pierwszym powstanie sześć stacji Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Gocław. Składy będą rozpoczynać trasę na istniejącej już stacji Stadion Narodowy, która powstała przy okazji budowy drugiej linii metra. Z wyłączonego do tej pory peronu będą wyruszały pociągi trzeciej linii metra. W przyszłości stacja Stadion Narodowy będzie jednym z większych węzłów komunikacyjnych na Pradze Południe, który umożliwi przesiadkę z dwóch linii metra do autobusów, tramwajów oraz pociągów podmiejskich. Jednak poza stacjami powstanie też Stacja Techniczno-Postojowa Kozia Górka.
Kilka wariantów trasy
Trzecia linia metra jest obecnie w fazie projektowania. Na specjalnych broszurach możemy zobaczyć planowane trasy nowej nitki podziemnej kolejki.
Główny wariant to ten łączący Stadion Narodowy z Gocławiem, jednak na tym nie koniec propozycji. Drugi wariant trasy trzeciej linii metra zakłada wybudowanie tunelu pod Wisłą pomiędzy Mostem Łazienkowskim a Poniatowskiego oraz czterech stacji. Następnym przystankiem za Stadionem Narodowym byłaby stacja Rondo Waszyngtona. Dalej pociągi podążałyby tunelem na Ochotę przez Powiśle i Śródmieście Południowe. Na trasie trzeciej linii wybudowane zostałyby stacje Plac Konstytucji, Plac Narutowicza oraz Dworzec Zachodni.
Jednak na pierwszym etapie trzecia linia metra się nie skończy. Niezależnie od docelowego przebiegu tej nitki wybudowane zostaną kolejne fazy. Póki co, na broszurach możemy zobaczyć dalszy bieg głównego wariantu trzeciej linii, czyli odcinka pomiędzy Stadionem Narodowym a Gocławiem. Według planu kolejka miałaby dalej jechać tunelem pod Wisłą w pobliżu Mostu Siekierkowskiego na Siekierki. Aktualnie projekt zakłada dwie możliwości przebiegu tunelu metra dla tego etapu. W wariancie A pociągi miałyby jechać prosto przez Czerniaków i Górny Mokotów, gdzie na stacji Racławicka trzecia linia krzyżowałaby się z pierwszą. Następnie w pobliżu ulicy Wołoskiej szlak zakręcałby i biegł prosto na Okęcie mijając po drodze Służewiec.
Nieco inaczej to wygląda w przypadku wariantu B drugiego etapu. Z grafiki wynika, że tuż za Wałem Zawadowskim tunel zakręcałby na południe i dalej biegł pod Sadybą aż do Stacji Wilanowska, gdzie pasażerowie mogliby się przesiąść do pociągów pierwszej linii metra. Dla tego wariantu drugiego etapu ostatnim przystankiem byłaby stacja Służewiec.
"To nie była łatwa decyzja"
Rafał Trzaskowski zapowiedział, że prace nad trzecią linią metra już się zaczęły.
"Prace przygotowawcze dla pierwszego etapu rozpoczynamy już teraz. Chcemy dobrze przygotować ten projekt na nową perspektywę finansową UE. Natomiast w drugiej połowie roku zlecone zostaną prace nad studium technicznym linii M3 po lewobrzeżnej stronie Warszawy" - powiedział Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski
Zakończenie budowy pierwszego etapu trzeciej linii metra planowane jest na 2028 rok. Stołeczny Ratusz przeznaczy na prace geologiczne, hydrologiczne oraz odwierty kwotę 41 milionów złotych. Jednak jak przyznał Rafał Trzaskowski budżet stolicy jest ograniczony.
"To nie była łatwa decyzja, bo sytuacja finansowa miasta jest naprawdę trudna. Warszawa musi jednak stać się nie tylko idealnym miejscem do pracy, ale także wymarzonym miejscem do życia. Budowa trzeciej linii metra ma tu kluczowe znaczenie, bo komunikacja jest jedną z najważniejszych usług jakie świadczymy naszym mieszkańcom" – wyjaśniał Prezydent Rafał Trzaskowski
Nie tylko metro się liczy
Na początku marca Stołeczny Ratusz ogłosił budowę kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę pomiędzy Mostem Świętokrzyskim a Śląsko - Dąbrowskim. Jednak póki co, możemy obserwować toczące się prace budowlane innej inwestycji. Mowa o Placu Pięciu Rogów (skrzyżowanie ulic Chmielnej, Szpitalnej, Brackiej, Krucze i Zgody), który po przebudowie stanie się przestrzenią rekreacyjną. Ma zostać udostępniony mieszkańcom Warszawy pod koniec wakacji.
Tramwaj na Gocław w cieniu metra
Stołeczny Ratusz nie zapomniał o tramwaju na Gocław. Okazuje się, że budowa podziemnej nie wyklucza drugiej inwestycji. Zamierzamy zbudować linię tramwajową na Gocław. Dzięki nowemu przebiegowi linii M3 ta bardzo ważna i oczekiwana inwestycja tramwajowa nie wyklucza się z podziemną koleją i będzie jej idealnym uzupełnieniem – mówił Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.