Galeria Le Guern ul. Katowicka 25
W 1990 roku na zamówienie niemieckiego czasopisma "GEO" polski fotograf Tadeusz Rolke zaczął dokumentować wydarzenia lwowskiego “przełomu epok”, lecz przez nieznane okoliczności redakcja magazynu nigdy nie opublikowała tych materiałów. Niemal dokładnie 30 lat później, w roku 90 urodzin Autora ten wyjątkowy zbiór fotografii – w formie niezwykłej wystawy będącej swoistą kapsułą czasu – zostanie po raz pierwszy w historii zaprezentowany polskiej publiczności w trakcie Festiwalu Wschód Kultury – Europejski Stadion Kultury 2019 w Rzeszowie. Wydarzenie to – będące ogólnopolską premierą projektu – jest nie tylko wyjątkowym powrotem do historii Lwowa z przed blisko 30 lat ale także swoistą próbą odtworzenia zarówno kontekstu jak i wizualnej narracji czasu, którego naocznym świadkiem był Tadeusz Rolke. Wernisaż oraz spotkanie z Autorem i zaproszonymi Gośćmi: 22 czerwca (sobota), godzina 18:30 Miejsce: Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszowie (I piętro), ul. Jana III Sobieskiego 18 Wystawa potrwa do 29 czerwca 2019. Wstęp wolny. Mecenas wystawy: Artibo Polska – Pasje zapisane obrazem Organizator: Rzeszowska Akademia Fotografii Kuratorzy wystawy: Piotr Piech, Mariusz Guzek Kuratorzy Honorowi: Andrij Bojarov, Marek Grygiel Partnerzy: Centrum Historii Miast Europy Środkowo-Wschodniej we Lwowie, Galeria Le Guern, Galeria DWA PLANY, Fujifilm Poland, Estrada Rzeszowska. O wystawie: Z ponad 100 fotografii, które wykonał Autor, a które obecnie znajdują się w zbiorach Partnera wystawy – Muzeum Historii Miast Europy Środkowo – Wschodniej we Lwowie wybraliśmy 60 niezwykłych kadrów, które ukazują możliwie pełen obraz historii tego wyjątkowego miasta. Historia pokazana przez pryzmat bystrego i zarazem niezwykle wrażliwego na ówczesnego człowieka spojrzenia Rolke rozpoczyna się niemal dokładnie w chwili rozpadu ZSRR, dotykając wielu kontekstów społecznych i kulturowych – od wieców i demonstracji po zmieniającą się przestrzeń publiczną oraz codzienne życie mieszkańców Lwowa. Jest to doskonała dokumentacja kryzysu, poczucia niepewności i jednocześnie determinacji w atmosferze nadchodzących zmian, która – na skutek upływu lat – zyskała na sile przekazu i oddziaływania na widza. "...Cykl fotografii Tadeusza Rolke o Lwowie z lat 1989-1991 jest doskonałym historycznym źródłem i wyrazistą dokumentacją epoki przejściowej. Są to zdjęcia rzeczywistego, niedekorowanego i niemistyfikowanego Lwowa. Je śmiało można nazwać "na przeprawie czasu". Na przeprawie między jeszcze wszędobylską sowiecką codziennością z pustymi sklepami, tłumami żołnierzy na ulicach, niejakościowym identycznym "kooperatywnym" ubraniem, kolejkami, brakiem uśmiechów, ale już z nadzieją na lepszą, bardziej sprawiedliwą, bo swoją przyszłość". Wasyl Rasewycz O Autorze: Tadeusz Rolke – polski fotograf urodziny w Warszawie, rocznik 1929. Jeden z najwybitniejszych autorów w historii fotografii polskiej. Studiował historię sztuki na KUL w Lublinie. W latach 60. pracował w tygodniku „Stolica” oraz miesięczniku „Polska”. W latach 1970-1980 mieszkał w Niemczech i fotografował dla takich czasopism, jak „Stern”, „Spiegel”, „Die Zeit”. W swojej pracy bez trudu zmieniał fotograficzne konwencje, równe sukcesy odnosił jako fotoreporter prasowy, fotograf mody oraz twórca fotografii kreacyjnej. Przez wiele lat uchodził za czołowego polskiego przedstawiciela fotografii humanistycznej. Archiwum fotograficzne Rolke to ponad 60 lat historii Polski i Europy. Fotografował ruiny Warszawy, jej odbudowę (np. zdjęcie z sylwetką Pałacu Kultury i Nauki wyłaniającą się znad ruin), antykomunistyczne wystąpienia, przemiany po 1989 roku. Udawało mu się uchwycić zmieniającą się codzienność. Takie były okładki czy foto-eseje dla “Stolicy”, fotografie szarych ulic Warszawy z lat osiemdziesiątych. Twórczość Tadeusza Rolke jest bardzo zróżnicowana, ale najbliższa chyba atmosferze reportaży Cartier-Bressona, do czego sam fotograf się przyznaje. W wywiadzie w 2006 roku mówił: “Najtrudniejszym gatunkiem jest fotografia momentu. Jej mistrzem był Cartier-Bresson. W zeszłym roku w Lublinie miałem aparat, ale nie byłem sam, a to utrudnia fotografowanie. Naprzeciwko mnie szły cztery osoby w płaszczach, bardzo mieszczańskie. I każda z nich coś jadła – jakieś kanapki czy zapiekanki w papierze. Nie zdążyłem tego zrobić. Zabrakło mi refleksu. Minęła mnie fotografia. Tak myślę często o rzeczywistości. To jakaś obsesja?” Tadeusz Rolke ma na swoim koncie wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej "Zamek Ujazdowski", Warszawa (projekty "Fotografowałem sześćdziesiąte i nie tylko", 1997, "Wszystko jest fotografią", 2009), w galerii Kunstverein, Hamburg (projekt "Targ rybny", 2002), Fundacji Galerii Foksal, Warszawa (projekt "Rok&Rolke", 2006) i w setkach innych małych i dużych galeriach i zakładach artystycznych Europy i świata. Dofinansowano z budżetu Gminy Miasto Rzeszów. #TadeuszRolke #JutroBedzieLepiej #WystawaFotografii #Wernisaz #FotografiaDokumentalna #Artibo #GaleriaDWAPLAY #RzeszowskaAkademiaFotografii #Lwow #Polska #Photography #Documet #GaleriaLeGuern #Fujifilm #FujifilmPolska #Rzeszow #KulturawRzeszowie #EstradaRzeszowska