do widzenia do jutra Królowej Aldony 17
Zapraszamy 19.03.br. o godz.19.00 do nas na pięterko na otwarcie wystawy fotografii Anny Edyty Przybysz." Li czyli On".
Li czyli On
Czy ciało ludzkie w sztuce jest uniwersalne, nieograniczone płcią? Tak jak ponad granicami miał funkcjonować język esperanto? Bo do tej właśnie uniwersalności języka nawiązuje tytuł wystawy – Li, to w języku esperanto On - trzecia osoba liczby pojedynczej, rodzaj męski. Czy też granice jednak są i to wyraźne, nieprzekraczalne? On to on.
To trudne pytanie, stawiane wielokrotnie w rozprawach i dyskusjach akademickich.
Niewątpliwym jest, że przedstawianie ciała ludzkiego pojawiło się wraz z początkiem sztuki – fascynowało i fascynuje artystów na całym świecie. Akt męski to temat klasyczny, aczkolwiek mocno zaniedbany. Przez całe wieki artyści szkoląc się malowali i rzeźbili męskie ciała, i był to normalny proces edukacji. Uwieczniano Bogów i Herosów, więc męska anatomia była czymś zupełnie oczywistym w świecie sztuki. Ludzkie ciało stanowiło jeden z głównych motywów sztuki - symbol piękna. Podchodzenie do ciała ludzkiego zmieniało się i rozwijało, przybierając nowe, często bardziej złożone formy i środki wyrazu.
Pojawienie się w 1839 roku wynalazku jakim była fotografia, dało kolejne możliwości wykorzystania ciała jako materiału w działaniach artystów. Fotograficzny akt przez długi czas podlegał wpływom malarstwa i poniekąd rzeźby, w efekcie czego wykształcił dwa wiodące kierunki – pierwszy to estetyczne i przyjemne dla oka ukazanie piękna ciała, gdzie model pozostaje sobą, a fotografia jest jego fizycznym obrazem oraz drugi, kiedy ciało modela lub też jego fragmenty zostają potraktowane jako twórczy pretekst do zakomponowania linii, brył i światłocieni, a uzyskiwany obraz jest często zdeformowany oświetleniem lub/i przerysowaniem perspektywicznym.
W przeważającej części akty dotyczą wizerunku kobiet, prawdopodobnie korzeni należy upatrywać w kulturze i patriarchalnym wzorcu naszego społeczeństwa. Panuje też przekonanie, że tylko kobieca nagość sprawia wrażenie naturalności, nagi mężczyzna natomiast traktowany jest po prostu jako nieubrany. Dlatego też tworzone współcześnie akty męskie, bez względu na to czy malarskie, czy fotograficzne, najczęściej nie goszczą w galeriach, lecz przetrzymywane są w szufladach lub teczkach ze szkicami – traktowane bardziej jako wprawki, niż dzieła „do pokazywania”.
W efekcie akt męski to temat niszowy, chociaż męskie ciało może być uniwersalnym narzędziem ekspresji. Potencjał ten doskonale wykorzystała Anna E. Przybysz. Operując odpowiednio światłem wydobyła z modela uniwersalne emocje, doprowadzając przedstawienie ciała do znaku plastycznego – symbolu. W pracach fotograf ciało ludzkie jest używane jako materiał twórczy - punkt wyjścia do ukazania wyobrażenia artystki i jej postrzegania ciała.
Anna Edyta Przybysz
Urodzona w 1978 roku absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi (fotografia) oraz Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie (architektura krajobrazu). Członek Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Union Nationale des Arts Cultureles (UNAC). W latach 2008–2012 członek władz naczelnych ZPAF. Od 2016 członek władz Okręgu Łódzkiego ZPAF. Od kilku lat nauczyciel zawodu w Zespole Szkół Fototechnicznych w Warszawie (pracownia czarno-biała, fotografia klasyczna, fotografia cyfrowa, techniki multimedialne). W latach 2012 – 2016 kurator Galerii nieSpokojna w Warszawie.
Fotografią zajmuje się od 1993 roku, swoje zainteresowania kieruje głównie na człowieka, jego charakter i osobowość. Jej pasją jest także szeroko rozumiany pejzaż.
Ponadto publikuje artykuły z zakresu fotografii i kultury oraz tworzy projekty graficzne (okładki, kalendarze, katalogi, strony www itp.) Na swoim koncie ma również zrealizowane projekty filmowe i teatralne. W latach 2004–2006 prowadziła warsztaty fotograficzne dla młodzieży algierskiej (w ramach UNAC), a od 2012 roku realizuje wraz z młodzieżą projekty fotograficzne w zakresie fotografii studyjnej i plenerowej.
Prowadzi działalność społeczną wspomagając artystycznie fundacje oraz szkoły i przedszkola.
O sobie:
Od dzieciństwa towarzyszy mi cytat z Małego Księcia (A. de Saint - Exupery), słowa, które wypowiada lis żegnając się z Małym Księciem: „Oto mój sekret. Jest bardzo prosty: dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”.
Wystawy indywidualne:
1994 – „Środowisko naturalne i jego dewastacja” Mińsk Mazowiecki
1996 – „Obiekty zabytkowe województwa siedleckiego”, Galeria Miejskiego Domu Kultury, Mińsk Mazowiecki
1997 – „Świecie nasz...” Galeria Miejskiego Domu Kultury, Mińsk Mazowiecki
2000 – „Być kobietą…” Galeria Miejskiego Domu Kultury, Mińsk Mazowiecki,
2001 – „Różne oblicza portretu” Galeria Domu Kultury Włochy, Warszawa
2002 – „Kwiaty” Galeria Herbaciarnia « Magia Herbaty », Rynek Starego Miasta, Warszawa
– „Sny” Dni Kultury Europejskiej w Algierii, Galerie Racim, Algier
Dni Kultury Polskiej w Algierii Galeria Domu Kultury, Tizi Ouzou, Algieria
2006 – „tenir et sentir”, Galerie El Aurassi, Algier, Algieria
2009 – „Sny”, Stara Galeria ZPAF, Warszawa
2010 – „Sny” Galeria B&B, Bielsko–Biała
2011 – „Sny” Galeria ArtFoto, Częstochowa
– „Czasoprzestrzenie”, Galeria Obok ZPAF, Warszawa
2012 – „Tam piaski śpiewają…” Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra
– „Pejzaże”, Noc Muzeów w Galerii 2 Piętro, Warszawa
– „Sny”, Młoda Europejska Fotografia w ramach Międzynarodowego Festiwalu Młodej Fotografii, Czuwaskie Państwowe Muzeum Sztuki, Rosja
2013 – „Intymnie…” Galeria Fotoklubu Bardaf, Bardeyov, Słowacja Galeria Schody, Warszawa
– „Tam piaski śpiewają…”, Galeria 87, Łódź
– „Sekrety ciała” wystawa w ramach Festiwalu Sztuki 3M. Ciało. Materiał/Medium/Metafora, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka,
Muzeum Szlachty Mazowieckiej, Ciechanów,
Galeria Elektor, Warszawa
Miejski Dom Kultury, Przasnysz
2014 – „Intymnie...” Galeria Wejściówka, Toruń
2015 – „Tam piaski śpiewają…” Galeria Gminnego Centrum Kultury, Halinów
„Pejzaż postindustrialny” Festiwal Fotografii Industrialnej, Galeria Elektrownia Czeladź, Siemianowice Śląskie
Wystawy zbiorowe:
1999 – „Fotografie”, Galeria Domu Kultury Imielin, Warszawa
2000 – „Malarstwo i fotografia”, Galeria Tryton, Warszawa
2001 – Wystawa Zbiorowa Słuchaczy Akademii Sztuk Wizualnych, Galeria Sceny na Piętrze, Poznań
2002 – Wystawa Zbiorowa Słuchaczy Akademii Sztuk Wizualnych, BWA, Poznań
– „Zapach”, wystawa zbiorowa słuchaczy kursu warsztatowego Studium Fotografii ZPAF, Stara
Pomarańczarnia, Warszawa
– Galeria Bezdomna, Reform Plaza, Warszawa
2003 – Galeria Bezdomna, Łódź
– „Autoportrty” II Doroczna Wystawa Słuchaczy Studium Fotografii ZPAF, Stara Galeria, ZPAF, Warszawa
– Prezentacje autorskie, wystawa absolwentów Studium Fotografii ZPAF, Stara Galeria ZPAF, Warszawa
2004 – Fabryka Fotografii ‘Manufaktura’, Łódź
– „Autoportrety”, Galeria Traffic, Warszawa 2005
– „Gdzie jesteśmy?”, Mała Galeria, ZPAF, Warszawa
– „Zapach”, Galeria Fotografii Braci Jabłkowskich, Warszawa
– Galeria Bezdomna, Union Managment Building, Union City, New Jersey, USA
– Galeria Bezdomna, Nantes, Francja
2006 – Galeria Bezdomna, Algier, Algieria
– „Między niebem między ziemią” – wystawa pokonkursowa
2009 – „W hołdzie Hartwigowi” – wystawa z okazji 100lecia urodzin artysty, Galeria Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego, Lublin
– „fotoAKTywacja”, Noc Muzeów w ZPAF, Warszawa
2010 – „Złota szpilka”, Galeria Kawiatura, Warszawa
– Wystawa Przedaukcyjna IV i V Aukcji Charytatywnej Dzieł Sztuki i Przedmiotów Kolekcjonerskich „ziarno Sztuki – ogród Nadziei”, Muzeum Narodowe, Warszawa
2011 – Międzynarodowy Festiwal „Artyści dla Dzieci”, Genua, Triest
– Wystawa Przedaukcyjna VI Aukcji Charytatywnej Dzieł Sztuki i Przedmiotów Kolekcjonerskich „ziarno Sztuki – ogród Nadziei”, Sala Wystawowa Biblioteki Uniwersyteckiej, Warszawa
2012 – XX lat Galerii Fotografii B&B, Bielsko–Biała
2013 – „Kobieta” – wystawa członków Okręgu Łódzkiego ZPAF, Galeria Fotoklubu Bardaf, Bardeyov, Słowacja.
– „Przestrzeń ograniczona”, doroczna wystawa zbiorowa członków O. Łódzkiego ZPAF, Galeria 87, Łódź
– „ Barwy nieobojętne” Muzeum Józefa Piłsudskiego, Sulejówek
– „Zapach”, Galeria nieSpokojna, Warszawa
2014 – „Przestrzeń ograniczona”, doroczna wystawa zbiorowa członków O. Łódzkiego ZPAF, Galeria na Zamku Kazimierze Wielkiego, Inowłódz
2015 – „Przestrzeń ograniczona”, doroczna wystawa zbiorowa członków O. Łódzkiego ZPAF 2015, Galeria Wejściówka, Toruń
Galeria Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Cypriana Kamila Norwida, Świdnica
– „Obecność” w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii, Galeria 87, Łódź
Galeria Wejściówka, Toruń
– „post scriptum”, wystawa członków Okręgu Łódzkiego ZPAF, Galeria 87, Łódź
2016 – „Obecność”, teren MTŁ – Film Foto Video, Łódź
2017 – 70lat ZPAF, Wystawa członków O. Łódzkiego ZPAF, Biuro Wystaw Artystycznych w Sieradzu
Prace w zbiorach państwowych i prywatnych w kraju i za granicą.