Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera (ul. Jana Zamoyskiego 20)
Podczas czterech lipcowych spotkań w Ogrodzie Powszechnym zastanowimy się czym jest improwizacja, zarówno w teorii, jak i w praktyce. Czy odbiór muzyki improwizowanej wymaga specjalnych umiejętności? Czy tworzenie metodą improwizacji oznacza grę bez przygotowania? Co daje taka metoda? Czy coś odbiera? Czego wymaga od słuchacza? Porozmawiamy z muzykami improwizatorami o kulisach ich pracy i wspólnie poszukamy odpowiedzi na te, i inne pytania. Wszystko to przy dźwiękach muzyki improwizowanej, bo to w końcu muzyka jest tu najważniejsza.
2 lipca 2017 naszymi pierwszymi gośćmi będzie SzaZa czyli duet Szamburski / Zakrocki, z którymi najpierw porozmawiamy o improwizacji w ich praktyce muzycznej, a następnie posłuchamy koncertu duetu.
Muzyka duetu SzaZa to niezwykłe połączenie pozornie skrajnych przeciwieństw – hałasu i ciszy, popu i współczesnej kameralistyki, piękna i brzydoty, a także wyrafinowanej mądrości i czystej, naiwnej bezmyślności. Za pomocą klarnetu i skrzypiec, głosu, analogowych efektów zapętleń oraz delikatnych przetworzeń – muzycy poszukują jedności tych przeciwieństw, starają się oswobodzić zarówno scenę jak i widownię z krępujących reguł oraz sztywnych kulturowych „ustawień“. Czasem ich występy przybierają formę groteski, mrocznej zabawy, performance’u, a czasem niezwykle poważnej i głębokiej wypowiedzi muzycznej, pozostającej jednak w interakcji z publicznością. Istotne staje się tu samo bycie muzyków na scenie, obserwacja aktu twórczego, w jego szczerej i prawdziwej formie, nieskrępowanej konwencją koncertu czy spektaklu, uwolnionej.
Na kolejne Improwizacje w Ogrodzie zapraszamy 7, 23 i 30 lipca 2017.
goście:
Paweł Szamburski - klarnecista, improwizator, animator kultury, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej. Muzyk z ekipy Lado ABC. Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW. Współtworzy niezależne wydawnictwo LadoABC oraz Stowarzyszenie Kulturalne Lado – środowisko, którego konsekwentna trwająca już kilkanaście lat działalność muzyczna, wydawnicza oraz animacyjna przyczyniła się do niezwykle dynamicznego rozwoju nowej muzyki w Polsce. Aktualnie gra w SzaZa / Lost Education / IRCHA clarinet quartet / Bastarda / solo - jako Ceratitis Capitata lub Homo ludens.
Patryk Zakrocki (1974) - Warszawiak z Ursynowa, edukację muzyczną rozpoczął w wieku 5 lat od lekcji gry na pianinie, a następnie gry na skrzypcach w szkole muzycznej, z której po 6 latach został wyrzucony. W ten sposób zakończył etap edukacji klasycznej i zajął się agresywnym graniem na gitarze elektrycznej, którą porzucił po 10 latach, aby zadebiutować w 1998 roku albumem elektroniczno-breakbitowym - Meoma. W tym czasie powrócił do skrzypiec, na których gra do dziś, traktując je jako akustyczny generator fal dźwiękowych. Dzięki uprzejmości profesora Bogusława Schaeffera studiował u niego kompozycję przez 3 lata. Zajmuje się kompozycją spontaniczną, nowoczesną muzyką kameralną, elektroakustyczną, filmową i szeroko pojętym słuchowiskiem.
prowadząca:
Katarzyna Królikowska - promotorka muzyki niezależnej, kuratorka autorskiego cyklu koncertów z muzyką improwizowaną Impro Miting, współorganizatorka cyklu koncertowego z muzyką eksperymentalną V/A - Various Artist. Związana ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Twórczych „Trzecia Fala”. Współzałożycielka i członkini kolektywu inicjatyw DIY Trzecia Fala. Współprowadzi kasetowy label Pointless Geometry.
WSTĘP WOLNY!
Zadanie realizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 r.