Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera (ul. Jana Zamoyskiego 20)
KSIĘGI JAKUBOWE
Olga Tokarczuk
➤ prapremiera 13 maja
➤ pokazy popremierowe 14, 15 maja, 1, 2, 3 czerwca
➤ bilety on-line:
http://www.powszechny.com/rezerwacja/termin.html?id=191
➤ spotkanie z OlgaTokarczuk w Powszechnym
16 maja, godz. 18.00, Scena Duża, wstęp wolny
Apostrof. Międzynarodowy Festiwal Literatury
reżyseria: Ewelina Marciniak
dramaturgia: Magdalena Kupryjanowicz, Jan Czapliński
reżyseria lalek: Agata Kucińska
scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Katarzyna Borkowska
choreografia: Kaya Kołodziejczyk
muzyka: Barbara Derlak (Chłopcy Kontra Basia), Wojtek Urbański (RYSY)
asystentka reżyserki: Karolina Szczypek
inspicjent: Kuba Olszak
obsada: Karolina Adamczyk, Eliza Borowska, Aleksandra Bożek, Barbara Derlak, Magdalena Koleśnik, Agata Woźnicka, Julia Wyszyńska, Dobromir Dymecki, Michał Jarmicki, Mateusz Łasowski, Wojciech Niemczyk, Bartosz Porczyk, Julian Świeżewski
W tradycji żydowskiej chrzest członka gminy jest grzechem śmiertelnym. Mimo to w XVIII wieku Jakubowi Lejbowiczowi, zwanemu Frankiem, udało się przekonać do tak haniebnego czynu sześć tysięcy Żydów ze wschodnich kresów I Rzeczypospolitej.
Olga Tokarczuk opisując w Księgach Jakubowych historię samozwańczego mesjasza, uzupełnia białe plamy historii Polski. Dopuszczając do głosu podolskich Żydów, zarówno tych, którzy zwalczali Franka, jak i tych, którzy w niego uwierzyli, przeciwstawia się popularnej, sienkiewiczowskiej wizji Rzeczypospolitej Obojga Narodów jako Polski niemal wyłącznie szlacheckiej i katolickiej. Z przyjętej przez Tokarczuk perspektywy, dominacja polityczna i religijna Polaków jawi się jako opresyjna i niesprawiedliwa, zaś oparta na równości sekta Jakuba Franka stanowi jedną z niewielu przestrzeni wolności w ówczesnym społeczeństwie.
Ewelina Marciniak w inscenizacji monumentalnej powieści Tokarczuk koncentruje się na uniwersalnych wartościach, które decydować mogły o przystąpieniu do heretyckiej sekty Franka: potrzebie osobistej wolności, równości wobec prawa, poczuciu wspólnoty, a przede wszystkim - potrzebie wiary i doświadczenia religijnego. Bada, w jaki sposób kontakt z boskością przeżywa nie tylko dusza, ale i ciało. Przygląda się mu w sytuacjach codziennych, jak i podczas rytuałów, wokół których koncertowało się życie religijne sekty. Próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak bliskie sobie są doświadczenie erotyczne i doświadczenie mistyczne.
Spektakl dla widzów dorosłych.
http://www.powszechny.com/spektakle/ksiegi-jakubowe,s946.html