Zabytkowy most Poniatowskiego doczekał się planów remontowych. Na razie rozważane są różne warianty tego, jak po inwestycji będzie wyglądała ta znana arteria komunikacyjna miasta. Remont może pochłonąć nawet 400 milionów złotych. Choć konkretnych dat ani planów jeszcze nie ma, kierowcy powinni nastawić się na spore utrudnienia.
Różne warianty remontu
Jak na razie na stole jest siedem, może osiem wariantów remontu. Pracami objęty zostanie wiadukt nad Powiślem. Póki co nie wiadomo jeszcze czy zmodernizowana zostanie tylko konstrukcja, na której stoi most, czy też całość mostu wraz z przystankami, torowiskiem dla tramwajów, oświetleniem i barierkami. Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w rozmowie z TVN Warszawa przekonuje, że stan mostu nie stanowi na razie zagrożenia, jednak podjęcie na nim prac konieczne jest w niedalekiej perspektywie czasowej.
To, jak rozległy będzie remont ma zostać rozstrzygnięte w najbliższych miesiącach. A jak długo potrwa modernizacja? Póki co drogowcy szacują, że nie powinna zająć więcej niż jeden sezon budowlany. Największą część czasu pochłonąć ma przygotowanie i zgromadzenie wymaganej dokumentacji technicznej. Przed remontem konieczna jest również konsultacja z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
Szansa dla rowerzystów?
Ustalenia prowadzone w najbliższych miesiącach mają też odpowiedzieć na pytanie, czy pod mostem zostanie zainstalowana specjalna kładka dla rowerzystów. Podobna inwestycja została przeprowadzona pod mostem Łazienkowskim. W przypadku mostu Poniatowskiego takie rozwiązanie załatwiłoby problem poruszania się po moście na rowerach. Dziś większość ruchu rowerowego odbywa się po chodniku, gdyż jazda zgodnie z przepisami jest bardzo niebezpieczna. Most Poniatowskiego to miejsce, gdzie kierowcy rzadko zdejmują nogę z gazu. Jazdę na rowerze dodatkowo utrudnia w tym przypadku bus pas. Po tragicznym wypadku, jaki miał miejsce na moście Poniatowskiego wprowadzono specjalne patrole policji. Jak pisaliśmy w planie był także montaż fotoradarów na tym odcinku jezdni.
Planowany remont mostu może i ewentualna modernizacja torowiska mogą też pomóc w przyspieszeniu ruchu tramwajów. Obecnie ze względu na hałas tramwaje mogą poruszać się po nim 30 km/h.
Nie uciekniemy od utrudnień
Na moście Poniatowskiego powstać miały windy, by ułatwić dostanie się na wiadukt. Zdaniem Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich remont nie zniweczy tych planów, jednak ostateczną decyzję w tej kwestii poznamy dopiero po określeniu ostatecznego zakresu remontu.
Pod znakiem zapytania stoi też stworzenie nowego skateparku Szaber Bowla pod mostem. O planie jego powstania pisaliśmy dla Państwa w marcu. Choć szczegóły nie są jeszcze znane, Zarząd Dróg Miejskich bierze pod uwagę scenariusz, w którym Szaber Bowl będzie musiał poczekać aż remontu mostu zostanie ukończony.
A co z kierowcami? Kompleksowe roboty na moście będą oznaczać konieczność wyłączenia go z ruchu. Jedynym wyjściem może być prowadzenie prac w mniejszym zakresie, wówczas możliwe będą jedynie minimalne utrudnienia. Z odpowiedzią na tą niewiadomą będziemy musieli jednak jeszcze poczekać.