„Tworzyliśmy z Józefem Szanajcą całkowitą wspólnotę.
Była to największa, niepowtarzalna przyjaźń mego życia.
Myślę, że taka przyjaźń należy do najlepszych wydarzeń,
jakie człowieka mogą spotkać”.
Bohdan Lachert
Bohdan Lachert (1900 - 1987) i Józef Szanajca (1902 – 1939) - wybitni przedstawiciele polskiej architektury modernistycznej - tworzyli jeden z najbardziej płodnych i twórczych zespołów międzywojnia. Ich kilkunastoletnią współpracę i niecodzienną relację brutalnie przerwała wojna. Józef Szanajca zginął od kuli podczas patrolu w nocy z 24 na 25 września 1939 roku.
Bohdan Lachert odnalazł grób najlepszego druha, zamówił jego popiersie, a gdy uznał efekt pracy za niedostateczny, zamknął się w swojej willi na Katowickiej i sam zaczął rzeźbić.
Do końca okupacji będzie nosić czarną aksamitkę w klapie marynarki. Po wojnie zrobi wszystko, by jedną z ulic w Warszawie nazwano imieniem Szanajcy. To tam, u zbiegu ulic Jagiellońskiej i Szanajcy, stanie popiersie przyjaciela.
Zaprzyjaźnili się podczas studiów na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Byli nierozłączni, a Szanajca szybko stał się niemal członkiem rodziny. Spędzali ze sobą dużo czasu, m. in. w majątku Lachertów w Ciechankach, gdzie podczas letnich wakacji ozdobili jedną ze ścian dworku formalistycznym sgraffitem.
Podróżowali po Europie i Afryce Północnej. Ich przyjaźń zaowocowała przede wszystkim współpracą: licznymi pracami konkursowymi - m.in. na kościół św. Rocha w Białymstoku, gmach Szkoły Nauk Politycznych w Warszawie, na „Tani Dom” na Targach Wschodnich we Lwowie - oraz realizacją domów mieszkalnych w Warszawie (na Mokotowie, Żoliborzu, Saskiej Kępie).
W latach 1928-29 powstały ich pierwsze zrealizowane projekty funkcjonalistyczne: pensjonat „Tabita” w Skolimowie, willa Szyllerów na Wale Miedzeszyńskim 756 w Warszawie i szeregowy dom własny Lacherta przy ul. Katowickiej 9-11a. Na Saskiej Kępie zaprojektowali też dom Braci Ordyńskich przy ul. Berezyńskiej 28, dom przy ul. Francuskiej 12 (dla rodziców Lacherta), dom wielorodzinny przy ul Radziłowskiej 5 i willę rodziny Avenariusów przy Katowickiej 7A (przebudowa wcześniejszego projektu Stanisława Barylskiego).
Saska Kępa, przyłączona w 1916 roku do miasta stołecznego Warszawy, okazała się wdzięcznym polem do popisu dla wielu architektów. W krótkim czasie powstały tu kolonie mieszkalne, wille i domy wielorodzinne. Najpierw w stylach klasycznym i historyzującym, później modernistycznym.
Powstała w 1928 roku willa Szyllerów (rozebrana w nocy z 9 na 10 lutego 2002 r.) to przykład nowatorskiej architektury, realizującej wizję Le Corbusiera, doskonała ilustracja architektury „pudełkowej”, której niecodzienność polegała przede wszystkim na nieregularnej bryle o zróżnicowanych wysokościach poszczególnych elementów, podcięciach i nadwieszeniach. Dzięki temu wolnostojąca willa z każdej strony wyglądała inaczej.
Dom składał się z kilku poziomów z charakterystycznymi balkonami i tarasami, nadającymi bryle wrażenie otwartości. Prócz zewnętrznych spiralnych schodów dom pozbawiony był ozdób. Taką wizję architektury głosił w Polsce Władysław Strzemiński - wybitny malarz, teoretyk sztuki i pedagog z kręgu konstruktywizmu: „Architektura jest sztuką przestrzeni, więc jej nowa forma powinna być asymetryczna i otwarta. Łączyć się swobodnie z otoczeniem. Jakby się w nim roztapiała”.
Innym wybitnym przykładem tego samego kierunku jest dom własny Lacherta przy Katowickiej 9/11/11A, także z 1928 r. Otwarta przestrzeń wewnętrzna i zróżnicowany, pełen wdzięku układ elewacji czynią zeń podręcznikowy wzór funkcjonalizmu.
Szanajca i Lachert, wspólnie z Syrkusami i Brukalskimi, zaangażowali się w działania grupy „Praesens” - awangardowej organizacji plastyków i architektów, pozostającej w kręgu idei m. in. niemieckiego Bauhausu i holenderskiego De Stijl, które propagowały tworzenie nowoczesnej funkcjonalnej architektury, związanej z innymi dziedzinami sztuki. Idee tam głoszone przełożyły się na blisko 170 projektów pracowni Lachert-Szanajca, z których zrealizowano 40.
W 1927 r. wzięli udział (wraz ze Stanisławem Hemplem) w międzynarodowym konkursie na Pałac Ligi Narodów w Genewie. Konkurs zakończył się skandalem, kiedy konserwatywne jury odrzuciło wszystkie modernistyczne projekty. W odpowiedzi na to powstał „salon odrzuconych” czyli Les Congrés Internationaux de l’architecture moderne (CIAM) – organizacja utworzona przez grupę awangardowych architektów (m.in. A. Aalto, Le Corbusier, S. Giedion, W. Gropius), urbanistów, malarzy i rzeźbiarzy. Od czasu konkursu datują się bliskie kontakty polskiej awangardy z Le Corbusierem.
Dużym sukcesem Polaków był Pawilon Polski na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu (1937), dzieło Brukalskich i Bogdana Pniewskiego, z główną halą wystawową, ze szkła i betonu, zaprojektowaną przez Bohdana Lacherta i Józefa Szanajcę, wyróżnioną Grand Prix.
Tandem architektów projektuje praktycznie wszystko, włącznie z małą architekturą (pomniki, latarnie i meble). Aranżują wnętrza swoich domów na Saskiej Kępie – Lachert przy Katowickiej, a Szanajca przy Czeskiej 18, dom w zabudowie szeregowej (1936), który ukończył dla siebie w 1938 r.
Powojenne realia i brak Józefa Szanajcy nie sprzyjały realizowaniu artystycznych ideałów. Bohdan Lachert włączył się w odbudowę Warszawy. W nowej rzeczywistości będzie realizował inne idee architektoniczne.
Wspólne realizacje na Saskiej Kępie